EQUINOX INFO SITE / eqx-017 back to press index
    pictures
  *******************************************************************************************************************************

2econd Class Citizen "One By One EP"

eqx-017 | Format: 12inch Clear Vinyl | Including Download Card | Limited Edition 500 Copies
  Release Date: May 4th, 2009
  Download Snippet Bundle: not available

A|
(01) For This We’ll Find No End feat. Reindeer & James pHoney mp3
(02) Step Inside (Playpad Circus Remix) mp3
(03) The Day You’re Lost Or Found (EP Mix) mp3

B|
(04) Step Inside (Bias Remix) mp3
(05) One By One feat. Ceschi (EP Mix) mp3
(06) Step Inside (Zoën Remix) mp3

Note: Digital Release includes different Tracks!!

Departing from the highly acclaimed "Wyred Folk" EP debut on Equinox, this new release by UK producer 2econd Class Citizen bridges the way to his forthcoming album "Madrugada" (due out in fall 2009) and includes 6 great new tracks: 2 special EP mixes, a non-album tune and 3 exclusive remixes of “Step Inside”.

Focusing on sample based instrumental music on his previous works, the "One By One EP" now features the vocal talents of Ceschi Ramos (known of his works with west coast underground legends Myka 9, Pigeon John, Busdriver and 2Mex), Reindeer (of Fbcfabric & Reindeer) and James pHoney (of Milled Pavement). The title track is a hip hop, folk tinged masterpiece with Ceschi showcasing his inimitable style, switching effortlessly between stunningly beautiful harmonies and ridiculously good rapping. "For This We'll Find No End" finds the two rappers/wordsmiths Reindeer & J. pHoney delivering their unique and totally original approach to the English language peerlessly over 2CC's dirty drums. Next, on "The Day You’re Lost Or Found", 2econd Class Citizen shows once again that he is on top of the game when it comes to creating instrumental Hip-Hop with deepness and power. Reminiscent of the vibe on "Wyred Folk", this track might incorporate one of the most catchy samples ever found, built around a drumbeat and arrangement that leaves other contemporary beat makers far behind and proves that 2econd Class Citizen is in a class of its own.

Whereas the original compositions are in the vein of folk inspired instrumental hip hop and film score music, the remixes offer more electronic and "clubbier" versions, pleasing the DJ’s as well. Upcoming producer genius Christian Fischer aka Playpad Circus from Berlin goes first with his unique interpretation of “Step Inside”. Based around the vocal announcement of a maniac circus director: "Take a ride on a fantazmorgial carnival ride" – Chris plays around with this idea, twisting and distorting your mind with his complex bass and synth driven sounds taking you on a one of a kind sound trip unlike anything you may have heard for a while! Then, Bias (of Canteen Records and known for his works with Lewis Parker) sets the pace with his trademark style, combining hip hop beats with intricately arranged sounds to create a stunning laidback summer anthem. Finally, French beat maker Zoën offers another down-tempo version, that starts with a thrilling slow beat and transforms into a hypnotic drum and bass tune.

German Info:

Mit der „One By One EP“ schlägt der Brite 2econd Class Citizen geschickt die Brücke zwischen den eindringlichen Produktionen seiner gefeierten Debut-Single „Wyred Folk“ und dem im Herbst erscheinenden ersten Album „Madrugada“. Hatte er auf „Wyred Folk“ noch das Überraschungsmoment auf seiner Seite, um die Öffentlichkeit mit seinen feinfühligen Instrumentalen zu erobern, zeigt er sich ein Jahr später als der versierte Producer, den man sich nach den ersten Ohrwürmern erhofft hatte.

Auf dem Titeltrack „One By One“ hört man nun zum ersten Mal einen Vokalisten über die Beats von 2econd Class Citizen, und mit dem amerikanischen Singer- Songwriter und Rapper Ceschi Ramos (bekannt durch seine Zusammenarbeit und Tourneen mit Künstlern wie Myka 9, Sole, Awol One, Busdriver, Pigeon John, etc.) hat er dafür wohl die absolut richtige Wahl getroffen. Mit dem Gefühl, das einen großen Produzenten ausmacht, wurde der Song auf Ceschi’s Leib geschneidert, der die beiden in aller Melancholie Gelassenheit finden lässt.
Mit „For This We'll Find No End“ zeigt 2econd Class Citizen dann, was er sich unter einem Rap Song vorstellt und lädt dazu zwei der interessantesten Stimmen im modernen, avantgardistischen Rap ein: Reindeer (bekannt von fbcfabric&reindeer) und James P Honey geben dem seit den lange vergangenen Hochzeiten von Labels á la Anticon vakanten Begriff des "neuen" Indie-Raps, befreit von Reimzwängen, Selbstverherrlichung und HipHop Dogmen, endlich wieder neue Impulse.
The Day You're Lost and Found“, die einzige rein instrumentale Eigenproduktion auf dieser EP, ist dagegen ein rastloser, suchender Song, getragen von einer kaum greifbaren, weit entfernt hallenden Männerstimme, die zwischen den gedrückt preschenden Drumsets und treibenden Scratches, alterslos von einer gesampleten Platte schallt.

Auf der Vinylausgabe dieser EP mischen sich die Tracks mit 3 Remixen des auf dem bald erscheinenden Longplayer enthaltenen Songs „Step Inside“. Der zum Geheimtipp der Beat-Remixer avancierende Berliner Playpad Circus hebt auf seinen Versionen von „Step Inside“ die Wut und das Wollen, das hinter den oft trauernden und enttäuschten Songs von 2econd Class Citizen steckt, hervor, und lässt die Worte des Zirkus-Ausrufers, auf denen der Song basiert, die Tore zu einem Höllenritt mit zerrenden Synthies und wilder Percussion öffnen. Der Brite Bias dagegen interpretiert den Song als verträumte Electro-Ballade, während zuletzt Frankreichs Zoën eine sechs-minütigen Opus beisteuert, der als vom Klavier getragene Elegie beginnt, nur um mit immer heftigeren Drumsets an Rythmus, Drive und Energie zu gewinnen, bis er sich endlich in einigen ruhigen Gitarrenklängen verliert.

Release Info | Pressemitteilung Pictures of Release
pdf download (english) web medium rgb | 72 dpi | 500 px
  web large rgb | 72 dpi | 1000 px
  bundle of pictures 2econd Class Citizen | zip (15 mb)